Min blogg

lördag 25 april 2009

mina erfarenhet av "laglig" nedladdnign

jag har faktiskt tankat en cd-skiva lagligt engång i tiden.. detta var 2005..

inför skivsläppet av kents skiva så hade cdon.com möjligheten att om man förbokade cdn att även få låtarna i mp3 lagligt via deras hemsida...

jag tankade ju såklart hem låtarna och lyssnade, skivan kom dagen efter med posten.. och jag tyckte att det var ganska bra och jag vill ha dessa låtarna i min mp3 spealre (ipod).. Jag började att skicka över till den när jag möts av medelandet att denna musik är skyddad och kan inte skickas över... jag testade igen, och samma resultat.. så jag fick alltså till slut ändå tanka hem skivan olagligt för att kunna ha den i min mp3 spelare... detta visar enligt mig hur fel allting blivit... nu finns iofs itunes idag, men där kostar varje låt 9kr (priserna skall dock höjas för att euron är hög).. och det fungerar dock på ett liknande sett.. men med den skillnaden att en gång till min mp3 spelare får jag föra över musiken.. men går min mp3 spelare sönder då är låten/musiken förlorad...

skall man kunna konkurrera med den olagliga marknaden måste man vara lika enkel att jobba med som den marknaden enligt mig.. det är vi långt ifrån idag...

Spotify var en bit på lösningen.. men skivbolagen har börjat protestera mot spotify..

historiskt sett har det dock aldrig gått att stoppa nyteknik och därför är jag övertygad om att internet generationen, (den lata odrägliga jobbiga generationen) kommer gå vinnande ur striden..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive