Min blogg

onsdag 29 april 2009

dagens aftonbladet..

i dagens aftonbladet så börjar det skriva om eu.. och det började med EU och kommunikation.... och ja utdrag från artikeln kommer här:

Den nya telefonen blänker i handen.

I den andra ligger lappen med numret till läkaren.

Men vänta en stund. Jag slänger lappen och stoppar telefonen i fickan.

Jag vill ringa anonymt, utan att någon registrerar mina samtal. Det går inte längre så därför låter jag bli.

Det där är inte sant, men har faktiskt hänt i Tyskland.

Där blev EU:s datalagringsdirektiv tysk lag förra året. Enligt en undersökning gjord av forskningsinstitutet Forsa svarade elva procent att de avstått från att ringa samtal på grund av lagen.

Före sommaren lägger den svenska regeringen sitt förslag om hur datalagringsdirektivet ska se ut i Sverige.

Citat:"I dagsläget är det ändå en annan sak som bekymrar mig mer. Pengarna. Att lagra och lämna ut denna gigantiska mängd information beräknas enligt en statlig utredning gå på runt 220 miljoner kronor per år. Branschorganisationen IT- och telekomföretagen tror att summan kommer sluta på 354 miljoner. Till det kommer en engångssumma på över en miljard kronor. Leverantörerna och ”det allmänna” ska stå för kostnaderna. Med andra ord: du och jag. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive