Min blogg

fredag 17 april 2009

grattis Ungpriat!

idag blev tydligen ungpirat sveriges största politiska ungdomsförbund enligt sveriges radio..

fast det var inte det jag tänkte skriva om nu, det jag tänkte skriva om nu är:

jag tänkte egentligen tala om att 2st som går i 7an idag frågade mig om man får ladda ned, det sade jag att man inte får.
Då sade dom att då är vi olagliga då.

Och här är ett stort problem betänkt att detta var 2 elever i en specialklass. Och har svårt att nå betyget godkänt i svenska och engelska..

men de fixar att använda datorn och programmen till att ladda hem med, och verkar inte medvetna om att det blivit olagligt, alternativt visste dom det men ville att jag skulle säga att man får det..

iaf så är dem 14år vilket bör göra att om dom åker fast är det deras föräldrar som får betala och med de bötes summor som nämnts (100.000) så skulle antagligen hela familjens ekonomi kraschas..

Men vad skulle hända vid en sån situation? jag har läst om att om brottet anses tillräckligt allvarligt så kan även de som är under 15år åka på det direkt och inte föräldrarna, men är det rätt sättt att låta unga personer börja vuxen livet med enorma skulder för något som "alla gör"? iofs tror jag väll att om dom gråter lite i aftonblaskan kommer någon rik snubbe betala för dem alternativt en insamling startas men de tålls att tänka på..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive