Min blogg

fredag 27 november 2009

svenska journalister

jag skrev igår om hur dom har en tendens att köpa allt med hull och hår i tidningarna, Erik Niva har en utläggning i dagens laul calling om hur den svenska mediekåren köpt grafiken som skulle fria team hanssson.

Grafiken finns här http://www.dn.se/sport/fotboll/grafisk-rekonstruktion-friar-svenska-domare-1.998072


"Den grafiken är bland det mest absurda jag sett i hela mitt yrkesverksamma liv det här är ingen ytterligare kritik mot team Hansson utan det här är kritik mot min egen yrkeskår. Om man tar den här grafiken och jämför med vad som faktiskt hände på tv bilderna så ser man ju att den är helt uppåt väggarna fel. Det finns inte en position som är rätt, assisterande domaren har i själva verket fullständigt fritt synfält. Men nu har en samlad svensk mediekår accepterat den här som en fullständig självklar sanning man ser ju på grafiken att linjedomaren är skymd.
Ja men grafiken är irrelevant vad är det som gör den till en teknik överordnad verkligheten? Man ser ju på grafiken men titta på tv bilderna titta på verkligheten istället, jag menar grafik det är en tekning.
Jag är faktiskt chockad över hur en svensk mediekår har använt det här som någon form av bevis."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar