Min blogg

torsdag 21 januari 2010

b uppsats

vi skall skriva en b uppsats nu i historia, jag vakde mellan andra världskriget och gerlachska huset som min lärare på komvux pratade om, då det lät intressant (och han var nog fortfarande förbannad över att det revs 1977).

KG sade att man kan bli förvåand över hur lite som stod om det som jag tänkte inrikta mig på vad det äller andra världskriget och eftersom vi inte har tillgång till nyhetsarkiv från tex. aftonbladet och andra så ffick det helt enkelt bli mer lokalt. Därför valde jag Gerlachska huset och har fått tag i en bok om det, det fanns en bok för hemlån om Gerlach och runt 30-40sidor är om huset och typ 10 om rivningen...Jätte intressant att man från landsarkivarien uttryckte 1975 att gerlachska huset är ett av dom svenska hus som är mest värt att bevara till efter världen.. 2 år efter hade man rivit det.. Bilder från 1976 kunde också visa att huset inte var så nedgånget som politikerna i varberg ville göra gällande..

Menmen, nu skall jag sova

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar